Metroul din Stockholm este unul dintre cele mai bătrâne din Europa dar ceea ce îl diferențiază de celelalte nu este vârsta ci frumusețea sa naturală. O bună parte dintre stațiile săpate direct în stânca dură de sub oraș au fost lăsate nefinisate iar dintre acestea nu puține sunt cele pictate de artiști locali, transformând în cea mai mare galerie de artă din lume.

Metroul din Stockholm 12
Metroul din Stockholm, tavanul de rocă pictat cu modele vegetale în albastru

Decizia de a construi prima linie de metro în Stockholm a venit în 1941 însă prima parte a actualei rețele de transport subteran a fost deschisă abia în 1950, folosindu-se de fapt o linie de tramvai subteran denumită Södertunneln care a fost convertită la standardele unei linii de metrou. Iar în cursul anilor următori, alte trasee au fost și ele create, în 1952 deschizându-se un al doilea traseu spre suburbii.

Metroul din Stockholm 11
Metroul din Stockholm, aceleași modele vegetale dispuse în forme geometrice

În total există trei circuite distincte care sunt identificate prin culori: Linia verde, linia albastră și cea roșie. Denumirile au fost relativ neoficiale până la începutul anilor 90 iar sursa lor este una interesantă. Primele trasee pe care metroul din Stockholm le-a avut deschise au fost deservite de garnituri de metrou verzi. Ulterior, pe a doua magistrală, culoarea garniturilor a fost cea albastră. Și, nu, a treia linie nu a avut metrouri de culoare roșie însă conducerea acestui sistem de transport a avut nevoie să o deosebească de celelalte și prin urmare i-a acordat culoarea roșie.

Metroul din Stockholm 10
Metroul din Stockholm, chiar și corpurile de iluminat pot fi opere de artă

Metroul din Stockholm, practic și elegant

Metroul din Stockholm are peste 100 de stații funcționale și majoritatea sunt decorate cu diferite opere de artă ale unor artiști locali. În acest fel, chiar dacă neoficial, sistemul de transport subteran din Suedia a fost transformat în cea mai mare galerie de artă a lumii cu exponate atât de variate încât îți este imposibil să te plictisești aici.

Metroul din Stockholm 9
Metroul din Stockholm, o altă stație al cărei tavan este vopsit în culorile curcubeului

Pentru prețul unui simplu bilet de metrou, călătorului i se deschide în față o lume populată de sculpturi, mozaicuri, picturi și diferitefrize ori statui dintre care unele datează încă din 1950. Spre exemplu, la Stația Centrală se poate observa una din primele lucrări de gen, finalizată în 1950 și care este compusă din mai multe frize în relief. Asta în timp ce în stația Arsenalsgatan se poate admira ceea ce pare a fi un sit arheologic excavat din stânca dură a stației.

Metroul din Stockholm 5
Metroul din Stockholm, modele geometrice complicate folosite pentru decorarea intrării în stație

O altă stație  pentru care Metroul din Stockholm este faimoasă e Solna Centrum de pe linia albastră. Aici pereții au fost lăsați exact așa cum arătau după excavarea inițială a stației. Iar roca bazaltică a fost decorată cu picturi enorme pe un fundal roșu în timp ce pe toată lungimea peretelui este reprezentată o pădure de molid.

Metroul din Stockholm 4
Metroul din Stockholm, spațiu transformat în sit arheologic

Pentru cei interesați există posibilitatea de a apela la un ghid profesionist care să prezinte patru sau cinci stații dar în general cele mai bune expoziții se găsesc pe linia albastră. Cu siguranță timpul petrecut aici va fi unul plăcut și plin de descoperiri uimitoare. Și cum biletul cumpărat este valabil vreme de o oră din momentul în care este validat, timpul este suficient pentru a explora pe îndelete atracțiile ce se găsesc în Metroul din Stockholm.

Metroul din Stockholm 3
Metroul din Stockholm, chiar și cele mai practice structuri arată mai bine dacă sunt decorate cu stil